فیلسوفان بدکردار
هایدگر
گاهی لباس همه چیز را بیان می کند . ص ۱۸۷
بگذارید این جمله زیبا بدون شرح بماند
واقعا چرا یهودیها همیشه باسوادترین ها و پولدارتربن ها هستند . این جمله را ببینید
تناقض اینجاست که هایدگر که شخسا خود به یهودبان المان که بافرهنگ تربن و آسیمیله ترین و با سوادترین یهودیان اروپا بودند ، مدیون بود ص ۱۸۸
این جمله را بخوانید
شکی نیست که این وطن پرست نازی خواه ، هوشمن ، هوسران که به نظر می رسید قلبش را برای همیشه در خلوتگاه ییلاقیش ....
پدر هایدگر یک بشکه ساز بود ، او همیشه خودش را یک روستایی معرفی می کرد
مهم ترین اثر او ،، هستی و زمان ، نام دارد در این کتاب هایدگر در مورد جهانی که ما تجربه می کنیم که انرا جهان زیسته نامید ، حرف می زند
وقتی هایدگر سی و پنج ساله و پدر دو فرزند بود با دانشجوی زیبایی به نام هانا آرنت که فقط هیجده سال داست ارتباط داشت . او برای هانا نوشت :
هانای عزیزم ، شیطان مرا تسخیر گرده ، هرگز پیش از این چنین نبوده ام ، در باران و در راه خانه زیباتر شده بودی دلم می خواست تا اخر دنیا با تو راه بروم
هانا با کسان دیگری هم رابطه برقرار نی کرد و هازدگر را هم در حریان قرار می داد ص۱۹۵
این جمله زیباست
هایدگر می گوید ، که زندگی انسان در بستر زمان شکل می گطرد و به همین دلیل ما زمانهای متجسد هستیم
اصطلاح دازابن در عبارات هایدگر ، معنای باشکوهی دارد . دازاین ، هستی ای است که ما خودمان هستیم ، فردیت انسانی تعیین شده ، توسط تولد ما و شکل گرفته شده بوسیله انتخاب های ما
او می گفت : هیچ ارزش بنیادینی در جهان وجود ندارد بنا بر این ما ازادیم تا ارزش سازی خود را انجام دهیم و جهان تجربه شده خود را کشف کنیم
ریچارد وولین می گوید : فلسفه هادگر فلسفه ایست که می تواند قاطعیت را برجسته کند اما در مورد اینکه انسان باید راجع به چیزی قاطع باشد هیچ برنامه و هدفی ارائه نکرده است ص۲۰۱
این جمله شگفت انگیز هایدگر را ببینیم
مگذار گزاره ها و ایده ها قواعد وجود تو باشد
با این وجود این فرد دهاتی سخنرانیش را با گفتن هایل هیتلر تمام می کرد
اما واقعا چقدر هیتلر بد بوده و اساسا اینکه در وجود هر کسی یک هیتلری هست که در شرایط خاص می تواند هیتلد وجودی جامعه شود ، خود بحثی است که شاید بعدا درباره اش بنویسم
بهتر است توضیح هایدگر در مورد مفهوم گشتل یا قالب گذاری را در ص۲۰۶ بخوانید
این جمله هایدگر بعد از جنگ جهنی دوم تامل برانکیز است او می گوید :
تنها یک نوع معجزه می تواند المان را نجات دهد ص۲۰۷
گویا ان معجزه واقعا در المان اتفاق افتاده و ما امروز داریم چه کشور کاردرستی را می بینیم که کمترین اشتباهات را دارد
این جمله را در ص ۲۰۷ بخوانید وقتی که می شود به عملکرد هایدگر ایراد گرفت :
بر اساس فلسفه خود او مشکل اینجاست که لحظاتی هست که دازاین انسان را شکل می دهد
ما هم باید مواظب دازاین خود باشیم که این لحظات برای همه وجود دارد
این جمله در ص ۲۰۸
هایدگر با کسان دیگری هم ارتباط داشت و از انجا که الفرید از این وضعیت ناراحت بود او هم برای خودش نعشوق گرفت . هوس بازی نمی تواند اعتبار فلسفی یک انسان را نابود کند
صفای درونی این جوان چغر روستایی را شلوار چرمش را در این پاراگراف بخوانید ص۲۱۴
در همان زمانی که هایدگر، بزرگتربن جادوگر سالن های سخنرانی ، افکارش را مطرح می کرد . اما سعی داست داتشجویان را وادار کند تا در عین داشتن تفکر خلاق مسحور او شوند . خودش هوای زندگی روستایی به سرش می زد و به کلبه اش پناه می برد
توجه به ابن جمله هم خالی از لطف نیست که بخاطر ارتباط هایدگر و هانا اورده شده
روابط صنیمانه میان استاد و شاگرد به خصوص شاگرد زن و جوان در اموزش بسیار شایع است . این گونه روابط که دارای عنصر قهرمان پرستی است و نیروی شهوتی نیرومندی هم پشت ان هست را عقده هلوئیز می گویند
هایدگر در یال ۱۹۷۶ در سن ۸۷ سالگی درگذشت و چنانچه انتظار می رفت در مسکریچ دفن شد . او از مسکریچ امد و به مسکریچ رفت